
 

 

 

 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 

 
 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .............. 7 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 14 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 16 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 16 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 17 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 18 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 21 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Redakciji informativnog portala Srbobran.net i njihovom uredniku, Aleksandru Šijačiću, 

prećeno je u komentarima ispod informacije koju su objavili o ţurci stranačkog podmlatka 

Socijalističke partije Srbije u ovom gradu. „Čuvaj se, pogotovo iza ćoškova! Pajseri su spremni!!!“, 

deo je poruke koja je bila potpisana imenom Ratka Mladića, saopštio je ovaj medij 3. decembra. 

Nezavisno društvo novinara Vojvodine u svom saopštenju tvrdi da ovo nije prvi put da je 

Srbobran.net izloţen pretnjama i pritiscima. Navodi se da je ovoj redakciji onemogućeno da 

izveštava sa konferencije za novinare predsednika opštine Srbobran, Branka Gajina, kao i da je 

fotoreportera portala na jednoj košarkaškoj utakmici fizički napao opštinski redar. U redakciji 

veruju da je pretnja izazvana neobjavljivanjem drugog komentara istog posetioca sajta, koji se 

potpisivao i imenom Vojislava Šešelja. Desetak dana kasnije, portal Srbobran.net objavio je da je, 

nakon policijske istrage, osumnjičeni za pretnje priveden i da se očekuje da protiv njega bude 

podneta krivična prijava zbog ugroţavanja sigurnosti. Ime osumnjičenog nije saopšteno, ali je 

objavljeno da se radi o licu koje je u prošlosti čak povremeno i saraĎivalo sa Srbobran.net-om i 

koje je zaposleno u jednoj opštinskoj ustanovi. 

 

Shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu 

javnosti. Niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, 

nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Posebno, 

niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni 

uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. S druge strane, ugroţavanje sigurnosti pretnjom 

da će se napasti na ţivot ili telo nekog lica, je krivično delo koje se Krivičnim zakonikom, u 

situaciji kada je pretnja usmerena prema novinaru, kao licu koje obavlja poslove od javnog 

značaja u oblasti informisanja, i upravo u vezi sa takvim poslovima, kaţnjava zatvorskom kaznom 

u trajanju od jedne do osam godina. Ono što posebno zabrinjava je činjenica da se pretnje 

lokalnim medijima i novinarima intenziviraju u očekivanju raspisivanja izbora, te da do krajnje 

ozbiljnih pretnji dolazi i usled krajnje benignih tekstova, kao u konkretnom slučaju. Naime, 

ispostavlja se da je povod pretnji bio izveštaj o izborima za novo rukovodstvo lokalnog stranačkog 

podmlatka jedne parlamentarne stranke i ţurci, organizovanoj povodom okončanja izbornog 

procesa. Postavlja se pitanje kako će lokalni mediji u Srbiji uopšte izveštavati o izborima, kad 



4 

 

budu raspisani na proleće 2012. godine, kada i izveštaji koji se tiču unutarstranačkih izbora u 

jednoj stranci, mogu da u ovoj meri uzburkaju strasti.  

 

1.2. Sindikat novinara Srbije protestovao je 5. decembra zbog, kako se navodi u saopštenju, 

„napada generalnog direktora i glavnog urednika „Večernjih novosti“, Manojla Vukotića, na 

predsednicu Sindikata novinara Srbije i sindikalne organizacije u „Novostima“, Draganu 

Čabarkapu“. U saopštenju, Sindikat tvrdi da je Vukotić, pred celom redakcijom, napao 

Čabarkapu, grubo je vreĎao, pretio šamaranjem, a kasnije je, pod izgovorom da nije dobro 

uradila svoj posao, i novčano kaznio. Povod za ovakvo ponašanje prvog čoveka Kompanije 

„Novosti“, jeste saopštenje koje je Čabarkapa istakla na oglasnoj tabli „Novosti“, u kome 

obaveštava zaposlene o prijavi inspekciji rada rukovodilaca firme zbog diskriminacije Sindikata 

novinara Srbije. U „Novostima“ postoje dva sindikata, a Čabarkapa tvrdi da je Vukotić novi 

kolektivni ugovor potpisao sa sindikatom koji nije reprezentativan, i na taj način stavio van snage 

prethodni kolektivni ugovor zaključen sa Sindikatom novinara Srbije. Shodno izjavi koju je 

Čabarkapa dala za E-novine, novi kolektivni ugovor sadrţi odredbe o utvrĎivanju tehnološkog 

viška koje su znatno nepovoljnije za zaposlene u Kompaniji, čime je olakšano njihovo otpuštanje. 

Vukotić je sa svoje strane izrazio zaprepašćenje što se novinarska udruţenja, koja su ustala u 

zaštitu sindikalnih prava, bave onim što je on nazvao „internim sukobom u jednoj redakciji“. On 

nije demantovao informaciju da je Dragana Čabarkapa kaţnjena, ali je ukazao da je do toga došlo 

po prijavi njenog urednika, a zato što je „svojim neradom ugrozila tehnološki proces izlaska lista“. 

TakoĎe je potvrdio da kao direktor ne namerava da pregovara sa Sindikatom novinara Srbije, 

pošto ih ne smatra reprezentativnim u Kompaniji „Novosti“. 

 

Shodno odredbama Zakona o javnom informisanju, niko ne sme da vrši pritisak na osoblje javnog 

glasila, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Sloboda udruţivanja, uključujući i 

sindikalno udruţivanje, zajemčena je Ustavom Republike Srbije. TakoĎe, već i sam Zakon o 

javnom informisanju propisuje da novinaru ne moţe prestati radni odnos, umanjiti se zarada, ni 

pogoršati poloţaj u redakciji zbog, izmeĎu ostalog, i mišljenja koje je van javnog glasila izraţeno 

kao lični stav. U konkretnom slučaju, to bi moralo da znači i da mišljenje Dragane Čabarkape, ili 

sindikata na čijem je čelu, da je rukovodstvo „Novosti“ kolektivni ugovor potpisalo sa sindikatom 

koji nije reprezentativan, i da su odredbe tog kolektivnog ugovora nepovoljne za zaposlene u 

Kompaniji, zato što olakšavaju njihovo otpuštanje, ne bi moglo predstavljati osnov za 

kaţnjavanje, samo po sebi. Inače, pitanje reprezentativnosti sindikata, koje je očigledno sporno u 

Kompaniji „Novosti“, regulisano je Zakonom o radu. Taj Zakon predviĎa da se reprezentativnim 

sindikatom kod poslodavca smatra onaj sindikat u koji je učlanjeno najmanje 15% zaposlenih od 

ukupnog broja zaposlenih kod poslodavca. Reprezentativnost sindikata kod poslodavca utvrĎuje 

sam poslodavac, u prisustvu predstavnika zainteresovanih sindikata. Ako sindikat smatra da 

reprezentativnost nije utvrĎena u skladu sa zakonom, ili ako poslodavac uopšte ne utvrdi 



5 

 

reprezentativnost u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva, sindikat moţe da podnese 

zahtev za utvrĎivanje reprezentativnosti Odboru za utvrĎivanje reprezentativnosti sindikata i 

udruţenja poslodavaca. Ovaj Odbor čine po tri predstavnika Vlade, sindikata i udruţenja 

poslodavaca, koji se imenuju na četiri godine. Naţalost, o stanju sindikalnih prava i drugih prava 

po osnovu rada u medijima, svedoče i sledeće činjenice. Naime, kolektivnim ugovorima, koji se 

zaključuju sa reprezentativnim sindikatima na različitim nivoima, zaposlenima se garantuje širi 

obim prava od onih koja su već garantovana Zakonom. Zakon predviĎa mogućnost usvajanja 

opštih, posebnih i pojedinačnih kolektivnih ugovora, pri čemu se opšti zaključuje za teritoriju 

Republike Srbije, posebni za odreĎenu granu, grupu, podgrupu ili delatnost, takoĎe za teritoriju 

Republike Srbije, ili za teritoriju jedinice teritorijalne autonomije ili lokalne samouprave. Srbija 

od 17. maja 2011. godine nema opšti kolektivni ugovor, budući da je toga dana istekla vaţnost 

opšteg kolektivnog ugovora zaključenog 2008. godine, a da novog još uvek nema. Ranije vaţeći 

Poseban kolektivni ugovor za grafičku, izdavačku, informativnu delatnost i kinematografiju 

Srbije, koji je regulisao i poloţaj novinara i drugih medijskih poslenika, nije na pravnoj snazi još 

od 23. septembra 2005. godine. Sindikat novinara Srbije još 2009. godine pripremio je prednacrt 

Posebnog kolektivnog ugovora za novinare i zaposlene u medijima, koji, meĎutim, ni do danas 

nije zaključen, budući da, kako tvrde u Sindikatu, zbog nezainteresovanosti poslodavaca 

pregovori nisu ni počeli. Čak i tamo gde, kao u Kompaniji „Novosti“, postoje pojedinačni 

kolektivni ugovori, česti su prigovori koji se tiču reprezentativnosti sindikata koji ih je potpisao, 

odnosno favorizovanja odreĎenih sindikata od strane poslodavaca. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Novinar Vladimir Mitrić, dopisnik „Večernjih novosti“ iz Loznice, koga je 2005. godine u 

centru Loznice pretukao bivši policajac Ljubinko Todorović, koji je zbog toga nedavno 

pravosnaţno osuĎen na godinu dana zatvora, podneo je Osnovnom javnom tuţilaštvu u Loznici 

predlog da ispita pozadinu Todorovićevog napada, pišu „Večernje novosti“. Mitrić u predlogu 

navodi „da je kao oštećeni i svedok u predmetu, ukazao na niz okolnosti i činjenica utvrĎenih 

pred Apelacionim sudom u septembru i u oktobru 2011. godine, na osnovu kojih bi, istragom po 

nalogu tuţilaštva, mogla da se otkrije pozadina krivičnog dela“. Napad na Mitrića dogodio se 12. 

septembra 2005. godine, u ulazu zgrade u kojoj je stanovao, oko 22 sata, a izveden je s leĎa, 

drvenim predmetom sličnim palici za bejzbol, pri čemu je zadobio prelom leve podlaktice i druge 

teške telesne povrede. Iako je prema oceni stručnjaka za sudsku medicinu, na koje se „Večernje 

novosti“ pozivaju, taj napad predstavljao pokušaj ubistva, on je u postupku protiv Todorovića 

kvalifikovan samo kao nanošenje teških telesnih povreda. Zahtev da se utvrdi ko su nalogodavci 

napada na Mitrića iznosila su i novinarska udruţenja i lokalni parlament u Loznici. Zbog procene 

ugroţenosti koju je dao MUP, Vladimir Mitrić od napada do danas ţivi pod celodnevnom 

policijskom zaštitom.  



6 

 

U više navrata smo u ovim izveštajima isticali da pravosuĎe i policija, iako često uspevaju da 

otkriju neposredne izvršioce napada na novinare, pozadinu napada i postojanje eventualnih 

organizatora, nalogodavaca i podstrekača, i ne istraţuju. Iako je prošlo više od šest godina od 

samog napada do pravosnaţnosti presude u postupku protiv napadača na Vladimira Mitrića, za 

sve to vreme pitanje pozadine Todorovićevog napada, te njegovih eventualnih nalogodavaca i 

podstrekača, nije ni počelo da se razjašnjava. Rasvetljavanje svih činjenica vezanih za ovaj napad, 

ne samo da bi bilo od značaja za razumevanje mehanizama pritisaka i napada na novinare uopšte, 

te samim tim i za unapreĎenje njihovog poloţaja i njihove  zaštite, već je neophodno i sa krivično 

pravnog aspekta. Naime, osnovno načelo krivičnog procesnog prava nije samo da niko nevin ne 

bude osuĎen, već i da se onome ko je izvršio krivično delo izrekne sankcija u skladu sa krivičnim 

zakonom i na osnovu zakonito sprovedenog postupka. Budući da Krivični zakonik pomagače i 

podstrekače smatra saučesnicima, koji za izvršeno krivično delo odgovaraju kao i sam izvršilac, 

propuštanje da se utvrde okolnosti koje se na njih kao saučesnike odnose, apsolutno je 

neprihvatljivo. 

 

2.2. Iz Apelacionog suda u Beogradu, 20. decembra 2011. godine, saopšteno je da je taj sud 

pravosnaţno okončao postupak po tuţbi Nezavisnog udruţenja novinara Srbije (NUNS) protiv 

Udruţenja novinara Srbije (UNS), zbog vlasništva nad zgradom broj 28 u Resavskoj ulici, u 

Beogradu. Zgradu u Resavskoj ulici br. 28, Dom novinara Srbije, izgradilo je u periodu od 1934. 

do 1935. godine, dobrovoljnim prilozima na placu koji je novinarima poklonila beogradska 

opština, Jugoslovensko novinarsko udruţenje – Srpsko novinarsko društvo – Sekcija Beograd. 

Posle Drugog svetskog rata, tokom koga su zgradu koristile nemačke okupacione vlasti, nova 

komunistička vlast nacionalizovala je Dom novinara Srbije i dala ga na korišćenje drţavnoj 

agenciji TANJUG, koja je u toj zgradi bila sve do 1976. godine. Krajem 1976, Skupština SR Srbije 

donela je Zakon o vraćanju Udruţenju novinara Socijalističke Republike Srbije prava u pogledu 

„korišćenja i raspolaganja nepokretnostima kao društvenim sredstvima“. Jedan deo članova 

UNS-a, nezadovoljan radom tog Udruţenja, osnovao je NUNS 1994. godine. Nakon oktobarskih 

promena 2000. godine, predstavnici NUNS-a, zahtevali su da Dom novinara Srbije bude na 

ravnopravnom raspolaganju svim novinarima i novinarskim udruţenjima u Srbiji. Na osnovu 

odluke Upravnog odbora UNS-a, NUNS je koristio prostorije na II spratu zgrade. Vlada 

Republike Srbije donela je 30. marta 2001. godine Zaključak kojim je podrţala inicijativu NUNS-

a da sva novinarska udruţenja do tada upisana u Registar udruţenja, mogu koristiti prostorije 

Doma novinara do konačnog rešenja vlasničkog spora izmeĎu njih. TakoĎe, u Zaključku Vlade 

Srbije pisalo je da je potrebno hitno pokrenuti zakonodavnu inicijativu kojom bi se izmenio 

Zakon iz 1976, na osnovu kog samo UNS ima prava na zgradu. Takav zakon meĎutim nije donet, 

a rešenjem Drugog opštinskog suda u Beogradu, takoĎe iz 2001. godine, UNS se uknjiţio kao 

vlasnik zgrade. Presudom Apelacionog suda preinačena je presuda Prvog osnovnog suda u 

Beogradu iz aprila 2011. godine, kojom je odbijen zahtev NUNS-a da se utvrdi da su NUNS i UNS 

zajednički vlasnici zgrade, kao i alternativni zahtev da se utvrdi da je NUNS vlasnik jedne 



7 

 

polovine zgrade. Apelacioni sud je našao da je do osnivanja NUNS-a došlo iznuĎenim istupanjem 

iz članstva UNS-a, zbog nemogućnosti da u UNS-u, koji se u periodu Miloševićeve vlasti stavio u 

funkciju njegovog reţima, postupaju u skladu sa pravilima novinarske profesije. Takvo istupanje, 

po Apelacionom sudu, povuklo je za sobom i imovinsko pravne posledice koje se ogledaju u 

uspostavljanju zajedničke svojine na spornoj zgradi. Apelacioni sud zaključio je da se pravna 

zaštita primarno mora pruţiti licu koje u svemu postupa u skladu sa pravilima koja regulišu 

njegovu oblast delovanja, a što bi u konkretnom slučaju bio zajednički Statut i Kodeks novinara, 

te uloţenoj snazi pojedinca da brani smisao i svrhu postojanja pomenutih pravila i postavljenih 

ciljeva. Drugačija odluka, smatra Apelacioni sud, imala bi za posledicu pravnu nesigurnost u 

odnosu na lica koja postupaju u skladu sa propisanim pravilima ponašanja, ciljevima i svrhom 

proklamovanoj u zajedničkim aktima organizacije.  

 

Vlasnički spor koji se vodio oko zgrade u Resavskoj ulici godinama je opterećivao odnose izmeĎu 

dva novinarska udruţenja. Naţalost, po svemu sudeći, ni ova presuda, sudeći makar po prvim 

reakcijama, izgleda da neće uspeti da odnose izgladi. U autorskom tekstu objavljenom u „Novom 

Standardu“, Ljiljana Smajlović, predsednica UNS-a, ocenila je da se radi o političkoj presudi 

kojom „vlast zateţe uzicu koju medijima drţi oko vrata“, te da je na red za gušenje došlo 

„Udruţenje novinara Srbije, koje se dosad pokazalo otpornim na ustaljene metode kombinovanog 

pritiska šefova kabineta, tajkuna, oglašivača i medijskih gazda i koje je pre dve godine bilo jedino 

medijsko udruţenja u Srbiji koje se otvoreno suprotstavilo donošenju skandaloznog, neustavnog i 

antievropskog medijskog zakona u reţiji vladajuće koalicije“. U tekstu se tvrdi da je napad na 

imovinu UNS-a, zapravo napad na „glavni osnov samostalnosti i nezavisnosti najbrojnijeg i 

najstarijeg novinarskog udruţenja u Srbiji“. Po Ljiljani Smajlović, „ova presuda uvodi načelo 

kolektivne odgovornosti, odnosno krivice, u svojinsko pravo“, te „toboţ zbog grehova UNS-a u 

vreme Milorada Komrakova“, privatnu svojinu UNS-a poklanja NUNS-u.  

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je jednim delom i kroz odeljak o 

slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Milan Popović, predsednik opštine Zvezdara, odbio je da komunicira sa novinarima 

dnevnog lista „Pravda“, koji su od njega, kao i od drugih čelnika gradskih opština u Beogradu, za 



8 

 

novogodišnji broj lista traţili izjavu o tome šta smatra najvaţnijim i najznačajnijim što je u 

protekloj godini uraĎeno na teritoriji opštine, da li je poboljšan ţivot stanovnika i na koji način, i 

šta su planovi za narednu 2012. godinu. „Pravda“ tvrdi da se Popović i ranije bahato odnosio 

prema njihovim novinarima, te odbijao da pruţi traţene informacije iz domena svoje nadleţnosti.  

 

Zakon o javnom informisanju predviĎa da drţavni organi i organizacije, organi teritorijalne 

autonomije i lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, 

imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim 

uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Naţalost, u praksi se dešava, kao što i ovaj slučaj 

pokazuje, da se ova obaveza često zanemaruje i da se novinari ili redakcije diskriminišu. Zaštitnik 

graĎana Saša Janković, ispravno ističe u izjavi koju „Pravda“ prenosi, da se ne sme praviti 

diskriminacija medija, te da „neko ne mora da da izjavu ili intervju ako ne ţeli“, ali da to ne znači 

da moţe uskratiti informaciju koja je od vaţnosti za javnost.  

 

1.3. Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruţenja novinara Srbije, ocenio je za 

„Politiku“, da su pojedini štampani mediji u Srbiji prekršili i Zakon o javnom informisanju i 

novinarski Kodeks, izveštavajući o porodičnoj tragediji na Zvezdari u Beogradu, u kojoj su 

roditelji sa detetom u rukama skočili sa šestog sprata vojnog samačkog hotela u kome su ţiveli. 

Tom prilikom roditelji su poginuli, dok je dete teško povreĎeno. Novine su, na naslovnim 

stranama, objavljivale fotografije deteta, njegovo puno ime i prezime, senzacionalističke naslove. 

Obradović je pozvao porodicu ili buduće staratelje deteta da podnesu prijavu protiv odreĎenih 

medija Komisiji za ţalbe Saveta za štampu koja će odlučiti da li je novinarski kodeks prekršen. 

Tamara Lukšić Orlandić, zamenica Zaštitnika graĎana zaduţena za dečja prava, apelovala je na 

medije da imaju malo više obzira prema akterima odreĎenih tragičnih dogaĎaja. Iz Ministarstva 

kulture, informisanja i informacionog društva najavili su podnošenje prekršajnih prijava protiv 

svih medija koji su, svojim izveštavanjem, ugrozili prava maloletnika. „Svi smo zgroţeni pisanjem 

pojedinih medija. Novinari se, s jedne strane, ţale da nemaju dovoljno slobode, a s druge strane, 

ne razmišljaju o tome koliko slobode daju sebi kada ugroţavaju budućnost jednog deteta“, izjavila 

je za „Politiku“ Dragana Milićević Milutinović, drţavna sekretarka u Ministarstvu kulture, 

informisanja i informacionog društva. 

 

Članom 41. stav 3. Zakona o javnom informisanju propisano je da se maloletnik ne sme učiniti 

prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da povredi njegovo pravo ili interes. TakoĎe, u 

Kodeksu novinara Srbije propisano je da je novinar obavezan da osigura da dete ne bude 

ugroţeno ili izloţeno riziku zbog objavljivanja njegovog imena, fotografije ili snimka s njegovim 

likom, kućom, zajednicom u kojoj ţivi ili prepoznatljivom okolinom. Ono što najviše poraţava u 

ovakvim slučajevima, jeste činjenica, koju i predsednik NUNS-a primećuje, da čak i mediji koji 



9 

 

slove za ozbiljne, poseţu za jeftinim senzacionalizmom kao načinom pridobijanja čitalačke 

publike, bez razmišljanja o posledicama svojih postupaka. Ukoliko, kao što iz Ministarstva 

kulture, informisanja i informacionog društva najavljuju, prekršajne prijave budu podnete protiv 

odgovornih za povrede prava maloletnika da se ne učini prepoznatiljivim u informaciji podesnoj 

da povredi njegovo pravo ili interes, prijavljenima prete kazne koje su Zakonom o javnom 

informisanju propisane za odgovorne urednike u rasponu od 30.000,00 do 200.000,00 dinara. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Zaposleni na TV „Avala“ prekinuli su emitovanje redovnog programa 22. decembra u 9 

sati. Razlog za stupanje u štrajk je neisplaćivanje zarada zaposlenima, navodi se u saopštenju 

prosleĎenom medijima. Do početka štrajka, stalno zaposlenima isplaćen je prvi deo julske zarade, 

a honorarcima junska plata, što znači da im se duguje četiri i po, odnosno pet zarada, navodi se u 

saopštenju potpisanom sa „Zaposleni TV Avala“. Zaposleni tvrde da su u nekoliko navrata 

pokušavali da dogovore sa upravom način na koji će biti prevaziĎena situacija, ali da do sada 

nijedan dogovor nije ispoštovan. Tvrde da je štrajk otpočeo na dan koji je bio odreĎen kao dan 

kada će biti isplaćene zaostale zarade. Menadţment televizije saopštio je da u programu do daljeg 

neće biti emisija koje se realizuju uţivo, zbog odluke zaposlenih da obustave redovan rad. „Ironija 

je da se ova situacija dešava u godini u kojoj je TV „Avala“ ostvarila najbolje poslovne rezultate od 

osnivanja televizije i ojačala svoju reputaciju kod gledalaca. Poslovni plan koji je pred 

menadţment TV „Avala“ postavio Upravni odbor prebačen je već sa novembrom“, navodi se u 

saopštenju. „Veoma dobri poslovni rezultati koji su posledica zalaganja, ne samo menadţmenta, 

već i svih zaposlenih, nisu, meĎutim, dovoljni da se nadoknade gubici nastali u prethodnim 

godinama. Zato je ovo bio momenat u kome su poslovnu odluku o daljem funkcionisanju 

televizije morali da donesu vlasnici“, navodi menadţment. U saopštenju se dodaje da su i vlasnici 

i UO upoznati sa situacijom u svim detaljima, pa se očekuje da će nastala situacija veoma brzo biti 

rešena. Nedelju dana kasnije, predstavnici zaposlenih saopštili su da su im vlasnici i Upravni 

odbor firme na sastanku, kome su prisustvovali članovi Upravnog odbora - Danko Đunić, Dušan 

Pančić, Bojana Lekić i Ţeljko Mitrović, ponudili da im jednu platu isplate najkasnije do 10. 

januara, a drugu do kraja januara. Zaposleni su odlučili da štrajk nastave. 

 

Štrajk u Televiziji „Avala“ predstavlja prvi štrajk u nekoj komercijalnoj nacionalnoj televiziji u 

Srbiji. Zakon o radiodifuziji, niti podzakonski akti Republičke radiodifuzne agencije, ne daju 

nikakva uputstva koja bi se odnosila na to kako se štrajk organizuje i odvija na televiziji, koje su 

obaveze zaposlenih u odnosu na odrţavanje minimuma procesa rada, odnosno koja su prava 

poslodavca u tom smislu. Naime, Zakon o štrajku propisuje da je delatnost koju obavlja 

poslodavac u oblasti informisanja, i to posebno informisanja preko radija i televizije, delatnost od 



10 

 

javnog interesa, te da zaposleni koji obavljaju takvu delatnosti mogu početi štrajk samo ako se 

obezbedi minimum procesa. Shodno Zakonu o štrajku, minimum procesa rada, utvrĎuje direktor, 

polazeći od prirode delatnosti, okolnosti značajnih za ostvarivanje potreba graĎana, preduzeća i 

drugih subjekata, uz obavezu da uzme u obzir mišljenje, primedbe i predloge sindikata. U slučaju 

da se minimum procesa rada ne utvrdi, mere i način za ispunjenje uslova za štrajk na radiju ili 

televiziji, trebalo bi da utvrdi nadleţan drţavni organ, što bi u ovom slučaju bila Republička 

radiodifuzna agencija. Utisak je, meĎutim, da je Zakon o štrajku, koji je usvojen još 1996. godine i 

u kome su u meĎuvremenu menjane samo visine propisanih kazni za prekršaje i privredne 

prestupe, prilično anahron. Naime, prvo pitanje koje se postavlja, jeste zašto bi delatnost 

komercijalne radio ili televizije, za potrebe Zakona o štrajku, uopšte predstavljala delatnost od 

javnog interesa u situaciji u kojoj u Srbiji, samo na nacionalnom nivou, postoje dve televizijske 

mreţe javnog servisa i pet komercijalnih mreţa. U odnosu na minimum procesa rada, iz 

Republičke radiodifuzne agencije moglo se nezvanično čuti samo da oni ne vide problem u 

prilagoĎavanju programske šeme potrebama štrajka, posebno imajući u vidu da se programske 

kvote na kojima Zakon o radiodifuziji insistira (npr. kvote programa na srpskom jeziku ili kvote 

sopstvene produkcije) i inače mere na godišnjem nivou, pa u slučaju štrajka koji ne bi previše 

dugo trajao, ne bi bilo problema da se one ispune. MeĎutim, štrajk u TV „Avala“ postavlja druga 

brojna pitanja koja se tiču primene Zakona o radiodifuziji, a pre svega kriterijuma po kojima je 

Republička radiodifuzna agencija izdavala dozvole za emitovanje nacionalnim emiterima, kao i 

smisla izdavanja saglasnosti za promene vlasničke strukture emiterima sa izdatim dozvolama. 

Naime, shodno Pravilniku o izdavanju dozvola za emitovanje programa, koji je Republička 

radiodifuzna agencija usvojila još 2006. godine, podnosilac prijave na javnom konkursu morao je 

garantovati svojim finansijskim potencijalom da će biti u mogućnosti da realizuje predloţeni 

programski i ureĎivački koncept. TakoĎe, istim Pravilnikom, bilo je predviĎeno da podnosilac 

prijave ima obavezu da identifikuje vlasnike osnivačkog kapitala, dokumentuje vlasničku 

strukturu, kao i da učini dostupnim podatke o izvorima finansiranja radio i/ili televizijske 

stanice. Postavlja se pitanje na koji način je RRA cenila ove uslove, i to ne samo u trenutku kada 

je dozvolu izdavala, već posebno i da li ih je uopšte cenila u trenutku kada je izdavala saglasnosti 

za promene vlasničke strukture Televizije „Avala“. Naime, ova struktura se, u slučaju TV „Avala“, 

u znatnoj meri promenila u odnosu na onaj trenutak kada je ovoj stanici dozvola izdata, 2006. 

godine, što nije karakteristika samo TV „Avale“. Podsećamo, pojedinačno najveće učešće u 

vlasništvu „Avale“ ima austrijska kompanija „Greenberg Invest“ GmbH, o čijim se finansijskim, 

organizacionim, ili bilo kojim drugim potencijalima, osim toga da je u vlasništvu izvesnog Verner 

Johanes Krausa, advokata iz Beča, u Srbiji praktično ništa ne zna. Zakon o radiodifuziji, u članu 

103, predviĎa da emiter svaku promenu vlasničke strukture mora prethodno u pisanoj formi da 

prijavi RRA, te da će RRA, pre nego što odobri promenu, proveriti da li se njome ostvaruje 

nedozvoljena medijska koncentracija. RRA ovo u praksi i radi. Tako npr. Ţeljko Mitrović, vlasnik 

Televizije „Pink“, od 2008. godine sa 4,95% učestvuje u vlasničkoj strukturi i TV „Avala“, upravo 

imajući u vidu da je Zakonom o radiodifuziji, udeo od 5% predviĎen kao limit do koga vlasnik 



11 

 

jednog nacionalnog medija moţe učestvovati u vlasništvu drugog. Ono što se, meĎutim, često 

zaboravlja i što je još gore, izgleda, i RRA zaboravila dozvoljavajući promenu vlasničke strukture 

kojom je u TV „Avalu“ ušao austrijski „Greenberg Invest“ GmbH, jeste odredba člana 41 Zakona o 

radiodifuziji, shodno kojoj prethodna saglasnost RRA kao uslov odobravanja promene vlasničke 

strukture emitera, ima još jedan cilj, osim cilja izbegavanja nedozvoljene medijske koncentracije, 

a to je kontrola strukture i porekla kapitala imaoca dozvole. Da je ovu odredbu RRA primenjivao 

u vezi sa članom 18. Pravilnika o izdavanju dozvola za emitovanje programa, onda bi verovatno i 

od „Greenberg Invest“ GmbH traţio da učini dostupnim podatke o izvorima finansiranja, realnoj 

vrednosti kapitala te kompanije kao nekoga ko ulazi, sa značajnim udelom, u vlasničku strukturu 

nacionalnog komercijalnog medija u Srbiji. Tako bi verovatno predupredili situaciju koja se sada 

dešava, a shodno kojoj se Verner Johanes Kraus, vlasnik „Greenberg Invest“ GmbH, makar 

sudeći po rečima Ţeljka Mitrovića, citiranog od strane štrajkača iz TV „Avale“, „već pomirio sa 

izgubljenom investicijom“. Kako će se štrajk u TV „Avala“ okončati i koje ćemo lekcije, kao 

društvo, iz njega izvući, ostaje da se vidi. 

 

3. Medijska strategija 

 

U nekoliko situacija, tokom perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, moglo se postaviti pitanje da li 

drţava, i u kojoj meri primenjuje Strategiju razvoja sistema javnog informisanja u Republici 

Srbiji, usvojenu 28. septembra 2011. O neophodnosti da se sa njenom primenom što pre otpočne, 

svedoče i sledeće nedoumice do kojih je dolazilo povodom najrazličitijih pitanja. 

 

3.1. Liberalno-demokratska partija podnela je 12. decembra zahtev Agenciji za borbu protiv 

korupcije i tuţilaštvu da istraţe kako je vlasnik lista „Kurir“ otkupio udele kompanije VAC u 

„Politici“, „Novostima“ i novosadskom „Dnevniku“, izjavio je poslanik ove partije Zoran Ostojić 

na konferenciji za novinare u Domu Narodne skupštine. On je rekao da je vlasnik „Kurira“ kupio 

VAC-ove udele u ovim medijima od novca koji je dobio od drţave iz Fonda za pomoć medijima u 

krizi, čime „drţava pokušava da stavi medije pod kontrolu“ pred izbore. On je dodao da, ukoliko 

nadleţne sluţbe ne istraţe šta se u ovom slučaju dešava i zbog čega, „biće jasno da nemamo 

nezavisne institucije u zemlji“. U Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog društva, 

povodom tvrdnji Ostojića, u izjavi koju prenosi „Danas“, tvrde da list „Kurir“ nije dobio novčana 

sredstva iz fondova ovog ministarstva za pomoć medijima u poslednje tri godine, odnosno 2009, 

2010. i 2011. Prema tvrdnjama Ostojića, koje prenose mediji, okvirni ugovor s kompanijom VAC 

oko preuzimanja njihovog udela u dnevnim listovima, potpisan je u Diseldorfu 10. novembra, a 

višemilionski posao preuzimanja vlasništva u „Politici“, „Večernjim novostima“ i „Dnevniku“ 

treba da bude realizovan do 22. decembra 2011. Ostojić je kazao da je namera da se kao finansijer 

kupovine udela pojavi konzorcijum domaćih firmi koje su pod kontrolom DS-a. Optuţio je 



12 

 

drţavni vrh da „preko svog čoveka u ’Kuriru’, gospodina Bjelopetrovića, hoće da preuzme 

’Politiku’ ”. Potpredsednica DS, Jelena Trivan, izjavila je za dnevni list „Danas“, da kupovine i 

potraţivanja vlasničkih udela koje se obavljaju meĎu firmama nemaju nikakve veze sa 

Demokratskom strankom, ni u slučaju „Kurira“, ni u slučaju bilo koje druge kompanije, tako da 

DS ne ţeli da učestvuje u prepucavanju o temi sa kojom nema veze i u kojoj se ime te stranke 

zloupotrebljava. Direktor „Kurira”, Nebojša Rosić, je u emisiji „IzmeĎu dve vatre“ B92 rekao da 

njegov list jeste zainteresovan za preuzimanje dela vlasništva u „Politici“, „Večernjim novostima“ 

i „Dnevniku“, da bi, kako kaţe, „sprečili jednog sarajevskog izdavača, povezanog sa narko-

kartelima da preuzme ’Politiku’ ”. On je takoĎe rekao da ne postoji nikakav ugovor, niti sklopljeni 

posao oko preuzimanja, ali da se pregovori jesu vodili. Predsednica Upravnog odbora „Politike 

AD“, Sonja Liht, je televiziji B92 izjavila da tom akcionarskom društvu niko nije ponudio otkup 

VAC-ovog udela u vlasništvu „Politike novine i magazini“, uz podsećanje da „ ’Politika’ ne moţe 

biti prodata dok se ne ponudi suvlasniku po pravu preče kupovine“. 

 

Podsetimo, VAC je zajedno sa drţavom suvlasnik „Politike“ i „Dnevnika“, a zbog nemogućnosti da 

uĎe u vlasničku strukturu „Večernjih novosti“, kupovinu čijih akcija je finansirao, najavio je 

povlačenje iz Srbije još pre godinu i po dana. Medijskom strategijom drţava se obavezala da će 

obezbediti javnost vlasništva nad javnim glasilima i sprečiti prekomernu vlasničku koncentraciju, 

kojom se ostvaruje vladajući ili preteţni uticaj na javno mnenje. Medijskom strategijom drţava je 

i istakla svoje opredeljenje da ne bude vlasnik javnih glasila. U ovom trenutku, meĎutim, ona ima 

značajne vlasničke udele i u „Politici“, i u „Večernjim novostima“ i u „Dnevniku“. TakoĎe, ukoliko 

bi se ispostavilo da je drţava zaista budţetskim sredstvima namenjenim za pomoć medijima u 

krizi, finansijski pomogla jednom privatnom mediju da stekne udele u drugim, opravdano se 

postavlja pitanje odrţivosti takve mere sa aspekta propisa o kontroli drţavne pomoći. Nedoumice 

koje su se javile povodom optuţbi koje je iznela Liberalno-demokratska partija, pokazuju 

neophodnost da se drţava implementacijom Medijske strategije i pretakanjem deklarativnih 

opredeljenja iz nje u propise pozabavi bez odlaganja. Srbija, ispostavlja se, nema vremena da čeka 

18 meseci na usklaĎivanje propisa kojima se reguliše medijska koncentracija i javnost vlasništva 

sa pravilima EU, koliko je predviĎeno Akcionim planom objavljenim uz Medijsku strategiju. 

Srbija, takoĎe, nema vremena da naredna 24 meseca samo utvrĎuje zakonski osnov za povlačenje 

drţave iz vlasništva u svim javnim glasilima, posebno imajući u vidu da takav osnov, i u Zakonu o 

javnom informisanju, ali i u propisima koji regulišu privatizaciju, zapravo već postoji. Ono što 

dodatno zabrinjava, jeste i činjenica da iz nadleţnog Ministarstva kulture, informisanja i 

informacionog društva nije saopšteno da se otpočelo sa bilo kojim aktivnostima koje bi se ticale 

ispunjavanja oročenih obaveza drţave predviĎenih Medijskom strategijom. 

 

3.2. Predstavnici novinarskih i medijskih udruţenja na konferenciji „Godina za nama - 

iskorišćena ili propuštena prilika za medijski sektor“, odrţanoj 21. decembra, ukazali su da je 



13 

 

moguće da drţava nema nameru da odrţi obećanja koja je dala usvajanjem Medijske strategije. 

Oni su posebno ukazali da drţava nema nameru da prekine sa neposrednim budţetskim 

finansiranjem medija ni u 2012. godini, te da će poreski obveznici Srbije za medije dnevno 

izdvajati milion dinara, od čega će najveći deo dobijati drţavna novinska agencija „Tanjug“. 

Drţava se, naime, Medijskom strategijom obavezala da će, od 1. januara 2012. godine, 

primenjivati propise koji se odnose na kontrolu drţavne pomoći u skladu sa Sporazumom o 

stabilizaciji i pridruţivanju sa EU, odnosno sa Prelaznim trgovinskim sporazumom. Predstavnici 

novinarskih i medijskih udruţenja veruju da je budţetom za 2012. predviĎeno izdvajanje od 368 

miliona dinara za agenciju Tanjug, Panoramu, Jugoslovenski pregled i MeĎunarodni radio Srbija, 

u suprotnosti, kako sa Medijskom strategijom, tako i sa Prelaznim trgovinskim sporazumom sa 

EU. 

 

Podsetimo, Srbija se i Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju, u članu 73, odnosno Prelaznim 

trgovinskim sporazumom, u članu 38, obavezala da harmonizuje svoje propise u oblasti kontrole 

drţavne pomoći sa propisima EU, odnosno da u toj oblasti primenjuje pravila koja se primenjuju 

u EU. Članom 39. Prelaznog trgovinskog sporazuma, dodatno je predviĎeno da će, istekom roka 

od 3 godine nakon stupanja na snagu tog sporazuma, Srbija primeniti na javna preduzeća i 

preduzeća kojima su dodeljena posebna prava, načela koja su utvrĎena u Ugovoru o osnivanju 

Evropske zajednice, sa posebnim upućivanjem na član 86. (sada član 106. Ugovora o 

funkcionisanju Evropske Unije). Član 106. Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije predviĎa da 

se u odnosu na javna preduzeća i preduzeća kojima su dodeljena posebna prava neće donositi 

nove, niti odrţavati na snazi stare mere, koje bi bile u suprotnosti sa načelima nediskriminacije, 

zaštite konkurencije i kontrole drţavne pomoći utvrĎene tim Ugovorom. Kako Srbija Prelazni 

trgovinski sporazum primenjuje od 1. januara 2009. godine, to znači da rok od tri godine za 

početak primene Zakona o kontroli drţavne pomoći na javna preduzeća ističe 1. januara 2012. 

godine. Ovo je od izuzetnog značaja zbog činjenice da u Srbiji i dalje postoji veliki broj javnih 

medijskih preduzeća, koja se finansiraju iz javnih prihoda i koje takvo finansiranje dovodi u 

povoljniji poloţaj na trţištu u odnosu na konkurente u privatnoj svojini, čime se nesumnjivo 

narušava konkurencija. Ovo je posebno vidljivo izraţeno u odnosu na drţavnu novinsku agenciju 

„Tanjug“, koja se neposrednim finansiranjem iz budţetskih sredstava, nesumnjivo dovodi u 

povoljniji poloţaj na trţištu u odnosu na svoje konkurente, privatne novinske agencije „Beta“ i 

„Fonet“. Kao test spremnosti drţave da implementira Medijsku strategiju, posluţiće upravo njeno 

pridrţavanje predviĎenih rokova iz Akcionog plana koji se odnose na primenu propisa o kontroli 

drţavne pomoći, budući da su ti rokovi u Akcionom planu najkraći. Usvojeni budţet za 2012. 

godinu, naţalost ukazuje da drţava taj test neće poloţiti. 

 

 



14 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

1. Zakon o kinematografiji 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije usvojila je Zakon o 

kinematografiji, čije se pojedine odredbe neposredno tiču medijskog sektora. U delu koji se 

odnosi na podsticanje domaće kinematografije, Nacrt ovog zakona predviĎao je da se sredstva za 

tu namenu obezbeĎuju, izmeĎu ostalog, i iz radio televizijske pretplate, naknada koje emiteri 

plaćaju Republičkoj radiodifuznoj agenciji za dobijeno pravo na emitovanje programa, kao i iz 

naknada koje operatori elektronskih komunikacija plaćaju Republičkoj agenciji za elektronske 

komunikacije. Bilo je predloţeno da zahvatanje u pretplatu, po ovom osnovu, iznosi 1,5%, 

zahvatanje u naknade RRA - 20%, a zahvatanje u naknade Ratelu - 10%. Predlog je ţestoko 

kritikovan, kako od strane medijske zajednice, tako i od samih regulatornih tela, prevashodno 

kao udar na osnov i garancije njihove finanansijske nezavisnosti. Pod pritiskom, na kraju je 

Predlog zakona izmenjen amandmanima, isključivo u odnosu na zahvatanje iz prihoda RRA, tako 

da sporni član sada predviĎa da se 20% sredstava od naknada koje emiteri plaćaju za dobijeno 

pravo na emitovanje programa, izdvaja za podsticanje domaće kinematografije, ali samo ukoliko 

taj iznos ne prelazi razliku sredstava izmeĎu ostvarenih prihoda i rashoda agencije. Profesor 

Jovan Radunović, predsednik Upravnog odbora Ratela, najavio je da će se to regulatorno telo 

obratiti Ustavnom sudu radi ocene ustavnosti Zakona o kinematografiji u spornom delu. „Šest 

meseci smo pokušavali da doĎemo do Predraga Markovića, ministra kulture, šest meseci nismo 

uspeli da razgovaramo. Niko nas ništa ne pita. Mi imamo obavezu da ih tuţimo“, izjavio je 

Radunović. 

 

Valja ukazati da je zahvatanje u pretplatu, u iznosu od 1,5%, već predviĎeno Zakonom o 

radiodifuziji, te u tom smislu ne predstavlja novinu. Član 83. stav 6. tog Zakona i inače predviĎa 

da deo sredstava, u iznosu od 1,5% od ukupno ostvarene mesečne pretplate, Radiodifuzna 

ustanova Srbije uplaćuje na račun budţeta Republike Srbije za razvoj domaće kinematografije. 

Sporne su, meĎutim, odredbe koje se odnose na zahvatanja u prihode RRA i Ratela. Regulatori su 

isticali dve vrste prigovora. Prvi, da zahvatanje predstavlja udar na osnov i garancije njihove 

finansijske nezavisnosti. RRA je ukazao da je suficit Agencije svake godine sve manji, usled 

čitavog niza faktora, od kojih je posebno izdvojio finansijsku krizu, pad naplate naknada, 

opadanje broja emitera usled oduzimanja jednog broja dozvola, po pravilu, zbog neplaćanja 

naknada, kao i neizdavanja novih dozvola, budući da se frekvencije čuvaju za potrebe 

digitalizacije. RRA predviĎa da će prihodi naplaćeni od naknada vrlo brzo pasti na nivo golog 

pokrivanja troškova regulacije, odnosno čak i ispod njega. Iz Ratela tvrde da će poslovnu 2011. 

godinu završiti sa suficitom od nešto više od pet miliona evra. Za 2010. godinu suficit je iznosio 



15 

 

13 miliona evra, ali je on smanjen kao posledica značajnog sniţavanja cena usluga Ratela, čime je 

ovo telo reagovalo na oteţane uslove poslovanja operatora, uzrokovane finansijskom krizom. Oni 

koji podrţavaju predlog Zakona o kinematografiji, tvrde da izdvajanje sredstava predviĎenih 

Predlogom ne predstavlja dodatni namet. Reditelj Boban Skerlić, predsednik Udruţenja filmskih 

reditelja Srbije, koji je učestvovao u izradi Predloga, u izjavi za dnevni list „Politika“, kaţe da je 

pitanje samo kuda se usmeravaju sredstva koja se i inače naplaćuju. „Predlogom bi, umesto u 

budţet, novac bio uplaćivan Filmskom centru Srbije“, ističe Skerlić. Čini se, meĎutim, da je 

zakonodavac zanemario razloge zbog kojih su nezavisna regulatorna tela, kako za radiodifuziju, 

tako i za elektronske komunikacije, osnovana. Podsetimo, RRA je osnovana radi obezbeĎivanja 

uslova za efikasno sprovoĎenje i unapreĎivanje utvrĎene radiodifuzne politike u Republici Srbiji 

na način primeren demokratskom društvu, a Ratel, radi efikasnog sprovoĎenja utvrĎene politike 

u oblasti elektronskih komunikacija, podsticanja konkurencije elektronskih komunikacionih 

mreţa i usluga, unapreĎivanja njihovog kapaciteta, odnosno kvaliteta, doprinosa razvoju trţišta 

elektronskih komunikacija i zaštite interesa korisnika. Ova tela nisu formirana kao profitni centri 

iz kojih bi se finansirale potrebe drţave u nekim drugim oblastima. TakoĎe, odredbe Zakona o 

kinematografiji u suprotnosti su sa vaţećim odredbama Zakona o radiodifuziji koje predviĎaju 

drugačiju namenu eventualnih viškova koje regulatori ostvaruju. Naime, po Zakonu o 

radiodifuziji, razlika izmeĎu prihoda i rashoda RRA uplaćuje se na račun budţeta Republike 

Srbije i rasporeĎuje, na jednake delove, za unapreĎenje i razvoj kulture, zdravstva, prosvete i 

socijalne zaštite. Uplaćivanjem razlike Filmskom centru Srbije, RRA bi moţda postupala u skladu 

sa Zakonom o kinematografiji, ali bi istovremeno kršila izričite odredbe svog matičnog zakona, 

Zakona o radiodifuziji. Slično ovome, i Zakonom o elektronskim komunikacijama predviĎeno je 

da se razlika prihoda i rashoda Ratela uplaćuje na račun budţeta i koristi preko Ministarstva 

kulture, informisanja i informacionog društva za unapreĎenje i razvoj oblasti elektronskih 

komunikacija i informacionog društva. Usvajanjem ovakvog Zakona, Skupština Srbije, samo par 

meseci po usvajanju Medijske strategije, umesto da harmonizuje rešenja u različitim zakonima 

koja su neusaglašena i koja su u pravnoj koliziji, što, kako sama Strategija konstatuje, uzrokuje 

ozbiljne poremećaje u funkcionisanju sistema javnog informisanja, kreira nove probleme. Kako je 

Ustavni sud u više svojih ranijih odluka insistirao na jedinstvenosti pravnog poretka i 

neprihvatljivosti prakse da se posebnim zakonima narušavaju temeljna rešenja predviĎena 

sistemskim propisima koji regulišu pojedine oblasti, što Zakon o radiodifuziji i Zakon o 

elektronskim komunikacijama svakako jesu, moglo bi se očekivati da će, kada bude preispitivao 

ustavnost Zakona o kinematografiji, što će se sudeći po najavama iz Ratela nesumnjivo desiti, 

naći da su sporne odredbe Zakona o kinematografiji i neustavne. Ono što, meĎutim, posebno 

zabrinjava je kratkovidost Vlade kao predlagača zakona. Naime, upornim insistiranjem da se u 

konkretnom slučaju radi samo o preusmeravanju sredstava koja se i inače naplaćuju, a ne o 

novim nametima, vlast apsolutno zanemaruje činjenicu da su ta sredstva već bila korišćena za 

neke druge zakonom utvrĎene namene, te da je bilo neophodno da se analiziraju posledice koje bi 

ovakvo rešenje imalo po zdravstvo, prosvetu, socijalnu zaštitu, odnosno unapreĎenje i razvoj 



16 

 

elektronskih komunikacija i informacionog društva, od kojih se sredstva na koja su računali, sada 

oduzimaju. U već citiranom intervjuu dnevnom listu „Danas“, predsednik Upravnog odbora 

Ratela ukazuje da je od suficita tog regulatora u 2009. godini, oko devet miliona evra 

upotrebljeno za digitalizaciju televizije. Mišljenje Ratela bilo je da ovogodišnji suficit treba 

usmeriti na razvoj sistema 112, sluţbe za hitne intervencije. Kakve bi posledice Zakon o 

kinematografiji mogao imati po digitalizaciju radiodifuzije ili funkcionisanje sluţbi za hitne 

intervencije, po svemu sudeći, zakonodavac uopšte nije uzeo u obzir. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

Republička radiodifuzna agencija objavila je 21. decembra uporedni pregled povreda Zakona o 

oglašavanju koje je njihova monitoring sluţba zabeleţila kod nacionalnih emitera u oktobru 2010.  

i oktobru 2011. godine. U pratećoj informaciji navodi se da je sedam nacionalnih televizija u 

oktobru 2011. godine načinilo ukupno 114 prekršaja Zakona o oglašavanju, što je gotovo deset 

puta manje nego što je to bio slučaj u oktobru 2010. godine, kada je broj prekršaja iznosio 1099. 

RRA navodi da je tendencija smanjenja broja prekršaja vidljiva i u programima nacionalnih 

radijskih emitera. Agencija ovaj pozitivan pomak vidi kao rezultat procesa upoznavanja i 

edukovanja emitera o odredbama Zakona o oglašavanju sa kojim je započela u proleće 2009. 

godine i koji od tada neprekidno traje. TakoĎe, od januara 2010. godine RRA je počela da 

podnosi prijave protiv emitera zbog prekršaja u oglašavanju, i u nekim od tih slučajeva sudovi za 

prekršaje su izrekli milionske kazne. U saopštenju se navodi i da se RRA sa emiterima nalazi u 

dnevnom kontaktu u vezi sa svim situacijama koje zahtevaju dodatno tumačenje.   

 

Iako su trendovi na koje RRA ukazuje nesumnjivo pozitivni, očigledno je da edukovanje emitera o 

odredbama Zakona o oglašavanju i dnevni kontakt sa njima nisu dovoljni. U tom smislu, 

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) je od RRA u decembru zatraţila da RRA, u 

skladu sa članom 103. stav 4. Zakona o oglašavanju, donese bliţa pravila o oglašavanju i 

sponzorstvu na televiziji i radiju. Propisivanje ovih pravila neophodno je iz više razloga. Prvo, 

čitav niz prekršaja Zakona o oglašavanju tiče se različitih pravila koja vaţe za specifične vrste ili 

ţanrove programa. Republička radiodifuzna agencija nikada nije objavila kriterijume po kojima 



17 

 

ţanrovski razvrstava emisije. Ovo je izvor ozbiljne pravne nesigurnosti, zato što se često dešava 

da emiter i Radiodifuzna agencija isti program različito klasifikuju. TakoĎe, Republika Srbija je, 

nakon usvajanja Zakona o oglašavanju, ratifikovala i Evropsku konvenciju o prekograničnoj 

televiziji, a neka rešenja nacionalnog zakona i Evropske konvencije se razlikuju, u meri koja 

takoĎe pogoduje pravnoj nesigurnosti. Na posletku, bliţa pravila o oglašavanju i sponzorstvu bila 

su neophodna i u drugim zemljama. Evropska unija ih je imala još od 2004. godine. Dakle, iako je 

za svaku pohvalu činjenica da je RRA sa emiterima u dnevnom kontaktu u vezi sa svim 

situacijama koje zahtevaju dodatno tumačenje, nastavku postignutih pozitivnih trendova svakako 

bi doprinelo i donošenje detaljnih pisanih pravila, koja bi dodatno unapredila pravnu sigurnost u 

ovoj oblasti. 

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

Aktivnosti Republičke agencije za elektronske komunikacije obraĎene su, jednim delom, kroz 

odeljak o procesu digitalizacije.  

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG DRUŠTVA 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva pokrenulo je 22. decembra javne 

konsultacije o Predlogu pravilnika o izmenama i dopunama pravilnika o prelasku sa analognog 

na digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj 

radiodifuziji (Pravilnik o digitalizaciji) i Predlogu odluke o izmenama strategije za prelazak sa 

analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji (Strategija 

digitalizacije). PredviĎeno je da konsultacije traju do 5. januara 2012. godine. Više reči o samom 

tekstu Predloga pravilnika i Predloga odluke o izmenama Strategije digitalizacije, u delu ovog 

izveštaja koji se bavi procesom digitalizacije. 

 

4.  KOMISIJA ZA AUTORSKO I SRODNA PRAVA 

 

Komisija za autorsko i srodna prava svojim mišljenjem od 5.12.2011. godine, našla je da Predlog 

Tarife naknada koju naplaćuje Organizacija muzičkih autora Srbije – Sokoj za emitovanje 

muzičkih dela na radio i televizijskim stanicama obuhvata prava za koja Sokoj ima dozvolu izdatu 

od strane Zavoda za intelektualnu svojinu, kao i da je odreĎena u skladu sa pravilima za 

odreĎivanje Tarife, propisanim Zakonom o autorskom i srodnim pravima. Na ovaj način okončan 



18 

 

je tarifni spor koji je Asocijacija nezavisnih elektronskih medija, kao reprezentativno udruţenje 

radiodifuznih emitera, vodila sa Sokojem oko tarife naknada. Podsetimo, Zakonom je predviĎeno 

da tarifa mora da bude primerena vrsti i načinu iskorišćavanja autorskog dela, odnosno predmeta 

srodnog prava, da njen iznos mora da bude u srazmeri sa značajem koji za prihode korisnika ima 

iskorišćavanje predmeta zaštite sa repertoara organizacije, kao i da se prilikom odreĎivanja tarife 

uzimaju u obzir tarife kolektivnih organizacija drţava čiji je bruto društveni proizvod pribliţne 

vrednosti bruto društvenom proizvodu Republike Srbije. Iz obrazloţenja mišljenja Komisije 

proizilazi, meĎutim, da ona ove Zakonom propisane kriterijume nije cenila, već da se rukovodila 

navodima Sokoja da je njihov predlog tarife rukovoĎen „standardima za donošenje tarife [koji su] 

uglavnom opšteprihvaćeni u svetu i zasnivaju se na principima i preporukama Svetske 

organizacije za intelektualnu svojinu i CISAC-a“.  Iz mišljenja se ne vidi o kojim principima i 

preporukama Svetske organizacije za intelektualnu svojinu i CISAC-a je u konkretnom slučaju 

reč. Tarifa podrazumeva naknade u rasponu od 2,20% do 4,20% od prihoda za emitovanje 

televizijskog programa, odnosno u rasponu od 2,50% do 4,50% od prihoda za emitovanje 

radijskog programa. ANEM je najavio da će podneti tuţbu kojom će pokušati da u sudskom 

postupku dokaţe da mišljenje Komisije nije zasnovano na zakonu. Ovo je bio prvi put da se nakon 

donošenja Zakona o autorskom i srodnim pravima iz 2009. godine, tarifa naknada odreĎivala 

shodno novim pravilima, i to kako onim koja se odnose na sam postupak utvrĎivanja tarife, tako i 

materijalnopravnim, koja se odnose na njen sadrţaj. Rezultat je, iako su radio i televizijske 

stanice od novog Zakona imale velika očekivanja, poraţavajući. Od do sada vaţeće tarife, kojom 

emiteri nisu bili zadovoljni, nova je jeftinija samo za televizije koje u svom programu emituju 

manje od 10% muzike. Za sve ostale, osnovna nova tarifa je ista ili skuplja. Kao primer, 

navešćemo da je najviša naknada po staroj tarifi naplaćivana u iznosu od 3,50% prihoda emitera i 

za radio i za televiziju, dok je novom tarifom taj procenat porastao na 4,20% za televiziju, 

odnosno 4,50% za radio. Da li je do toga došlo povredom pravila utvrĎenih Zakonom o 

autorskom i srodnim pravima iz 2009. godine, utvrdiće Upravni sud. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

O pomacima u procesu digitalizacije pisali smo u svojim izveštajima u nekoliko prethodnih 

meseci. O tome da se nešto priprema, svedočile su najave odlaganja digitalizacije i puštanja u rad 

eksperimentalne ili pilot mreţe. Nakon toga, još krajem oktobra Ratel je pustio u javne 

konsultacije plan raspodele frekvencija neophodan za pokretanje mreţe na kojoj će emitovanje 

digitalnog signala biti testirano. Bilo je očekivano da će nakon ovoga uslediti i izmene Strategije i 

Pravilnika o digitalizaciji, ako ništa drugo, ono kako bi se promenio datum gašenja analognog 

signala i predvidela pilot mreţa.  



19 

 

 

Podsetimo, Strategija digitalizacije objavljena je u julu 2009. godine. Ona je utvrdila osnovne 

strateške smernice i definisala okvir za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje. Kao 

datum potpunog prelaska na digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa utvrdila je 4. 

april 2012. godine i predvidela obaveze nadleţnih organa u tom procesu i rokove za njihovu 

realizaciju. Naţalost, ovi rokovi nisu ispoštovani. Posebno, ispostavilo se da je gašenje analognog 

signala i prelazak na digitalno emitovanje u čitavoj zemlji u samo jednom danu, isuviše sloţen 

zadatak koji je Srbija sebi postavila, za koji nije bilo realno očekivati da bude rešen.  

 

Pravilnik o digitalizaciji usvojen je u februaru 2011. godine. Shodno Zakonu o elektronskim 

komunikacijama, njime je trebalo da budu ureĎeni način i vremenski raspored prelaska na 

digitalno emitovanje, zahtevi i dinamika u pogledu uspostavljanja mreţe za distribuciju 

digitalnog televizijskog programa, zahtevi za formiranje multipleksa i obim korišćenja radio-

frekvencija, u meri neophodnoj za uspešno obavljanje prelaska na digitalno emitovanje 

televizijskog programa. Dodatno, Strategijom digitalizacije bilo je propisano da će Pravilnikom 

biti definisana i prava i obaveze komercijalnih emitera u procesu prelaska na digitalno 

emitovanje, te biti rešen status dozvola za emitovanje programa koje vaţe duţe od roka 

predviĎenog za isključivanje analognog signala. Umesto toga, jedina novost koju smo 

pravilnikom iz februara 2011. dobili, bio je raspored kanala po zonama za prvi i drugi multipleks 

u okviru mreţe za distribuciju, emitovanje i multipleksiranje digitalnog televizijskog programa. 

Sve ostalo bilo je praktično ponavljanje onoga što je i inače pisalo u Strategiji digitalizacije.  

 

Izmene koje se sada predlaţu, daleko su sveobuhvatnije. Prvo, Srbija izmenama Strategije 

odustaje od 4. aprila 2012. godine kao datuma potpunog prelaska na digitalno zemaljsko 

emitovanje televizijskog programa, i što je još vaţnije, odustaje od prelaska u jednom danu i 

opredeljuje se za fazni prelazak, u rokovima u skladu sa meĎunarodnim obavezama Republike 

Srbije, drugim rečima, najkasnije do 17.6.2015. godine. Regioni po kojima će se prelaziti na 

digitalno emitovanje sadrţaće jednu ili više zona raspodele. PredviĎeno je da će Vlada usvojiti 

Plan prelaska na digitalno emitovanje kojim će utvrditi redosled i vremenski raspored faznog 

prelaska u svakom od regiona, kao i da će definisati rok od najviše šest meseci za isključivanje 

analognog signala u svakom od njih. Vlada će takoĎe, najmanje devet meseci unapred, odrediti 

na koji tačno dan u okviru šestomesečnog perioda utvrĎenog Planom prelaska, će analogni signal 

biti isključen u konkretnom regionu. Na ovaj način Vlada će imati prostor da prelazak na 

digitalno emitovanje planira shodno okolnostima, ali i okvire kojih će morati da se drţi, na koji 

način će se svim učesnicima u procesu garantovati predvidivost čitavog procesa. TakoĎe, 

predviĎeni su i dodatni uslovi za puštanje u rad trećeg i narednih multipleksa, nakon same 

tranzicije. Ti uslovi tiču se trţišnih potreba i finansijske izvodljivosti. Dalje, predviĎeno je i da će 

mreţa za emitovanje morati da obezbedi zahteve pokrivanja u skladu sa Zakonom o radiodifuziji, 



20 

 

drugim rečima pokrivanje najmanje 90% stanovništva Srbije za multipleks u koji ulaze nacionalni 

kanali. Otvoren je prostor da Ratel donese odluku kojom bi JP „Emisiona tehnika i veze“ 

proglasio za operatora sa značajnom trţišnom snagom i utvrdio mu odgovarajuće obaveze, 

posebno u odnosu na pruţanje pristupa multipleksu emiterima sa vaţećim dozvolama (zabrana 

diskriminacije pojedinačnih emitera i uskraćivanja prava na mesto u multipleksu bilo kome sa 

vaţećom dozvolom za zemaljsko emitovanje), kontrolu cena i primenu troškovnog 

računovodstva. Tehnički i komercijalni uslovi pristupa regulisaće se ugovorom koji zaključuje JP 

„Emisiona tehnika i veze“ sa svakim pojedinačnim emiterom, ali je Ratel ovlašćen da, ako se 

dogovor ne postigne, svojom odlukom osigura pristup multipleksu i uredi njegove tehničke i 

komercijalne uslove. TakoĎe, predviĎeno je da će Republička agencija za elektronske 

komunikacije u saradnji sa Republičkom radiodifuznom agencijom dodeljivati logičke brojeve za 

numeričko obeleţavanje televizijskih programa u okviru multipleksa, kako pozicioniranje kanala 

ne bi bilo prepušteno bilo čijoj arbitrarnoj odluci. Na kraju, sam postupak izmene dozvola 

regulisan je na taj način što je RRA obavezana da, najmanje 30 dana pre isključivanja analognog i 

prelaska na digitalno emitovanje programa u konkretnoj zoni raspodele, zameni dozvolu za 

emitovanje tako što dozvolu za radio stanicu, kao njen sastavni deo, menja dozvolom izdatom JP 

„Emisiona tehnika i veze“ i rešenjem Ratela kojim se utvrĎuje pristup multipleksu.  

 

TakoĎe, predviĎeno je da JP „Emisiona tehnika i veze“ mreţu uspostavlja na način da se, i pre 

potpunog isključivanja analognog signala, vrši testiranje mreţe na posebnim frekvencijama koje 

čine inicijalnu mreţu za testiranje. Ovu mreţu činilo bi petnaest predajnika na lokacijama sa 

kojih bi se pokrilo oko 50% stanivništva Republike Srbije, a ona bi bila aktivna paralelno sa 

postojećim analognim mreţama sve do trenutka potpunog prelaska na digitalno emitovanje. 

Pravilnik predviĎa da će pristup multipleksu u Inicijalnoj mreţi za testiranje biti omogućen 

republičkom i pokrajinskom javnom servisu, kao i komercijalnim nacionalnim emiterima. 

TakoĎe je predviĎeno da se naknada za korišćenje radio frekvencija, kao ni troškovi za radio 

stanice u sastavu inicijalne mreţe, neće naplaćivati. 

 

Naţalost, javne konsultacije o ova dva dokumenta, osim toga što preciznije definišu neke aspekte 

digitalizacije i ureĎuju je na praktičniji i lakše izvodljiv način, mogle bi da budu uvod u novi 

sukob koji bi digitalizaciju kompromitovao, umesto da je olakša. Naime, u komentarima koje je 

Ratel izneo u javnim konsultacijama, ističe se da ova Agencija, suprotno onome što je navedeno u 

preambuli Pravilnika, uopšte nije predloţila tekst koji je Ministarstvo predloţilo. TakoĎe, Ratel 

ukazuje da mu je nejasan metodološki pristup po kome je izvršen izbor kanala za dva multipleksa 

koja će se popunjavati tokom tranzicije, ko je izabrane frekvencije koordinisao sa susednim i 

drugim administracijama, kao i šta izvršen izbor kanala znači u smislu broja tzv. gap-filler-a, 

predajnika manje snage koje je nuţno predvideti na niţim lokacijama radi kvalitetnijeg 

pokrivanja odreĎenih delova teritorije. Ratel zato insistira da se ponovo razmotri izbor kanala po 



21 

 

zonama raspodele, i to za sedam nivoa pokrivanja, odnosno sedam multipleksa, a ne samo za dva. 

Ovaj predlog nesumnjivo se kosi s ambicijama Ministarstva da oslobodi što veći deo spektra za 

digitalnu dividendu. U svakom slučaju, javne konsultacije o predlozima ova dva dokumenta jesu 

za pohvalu i svedoče da se proces digitalizacije pomerio s mrtve tačke. Zabrinjava što 

Ministarstvo i regulator očigledno imaju različita mišljenja o tome kako ovaj proces treba voditi, 

te što u ovom trenutku nije najjasnije kako će se ta mišljenja usaglasiti. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Povlačenje drţave iz vlasništva nad javnim glasilima, kao opredeljenje drţave proklamovano 

Medijskom strategijom, ostaje i dalje samo deklaracija koja nije praćena nijednom konkretnom 

merom. Akcionim planom uz Medijsku strategiju predviĎeno je da će drţava ovu obavezu ispuniti 

najkasnije u roku od 24 meseca po utvrĎivanju zakonskog osnova. Od usvajanja Strategije niko 

od nadleţnih, meĎutim, nije čak ni razjasnio šta pod ovim utvrĎivanjem zakonskog osnova 

zapravo podrazumeva. Naime, zakonski osnov za privatizaciju već postoji. On je sadrţan u 

odredbama, kako Zakona o javnom informisanju, tako i Zakona o radiodifuziji. Čak ni oni propisi 

koji su otvorili prostor da drţava ostane u vlasništvu pojedinih medija, nisu imperativni. 

Podsećamo, shodno i Zakonu o glavnom gradu, i Zakonu o lokalnoj samoupravi, predviĎeno je 

samo pravo da glavni grad i jedinice lokalne samouprave osnivaju medije, ne i obaveza. Ukoliko, 

meĎutim, i postoji neki pojedinačni slučaj u kome je za privatizaciju pojedinih medija u 

drţavnom vlasništvu zaista neophodno utvrditi poseban zakonski osnov, ovo nikako ne bi smelo 

da posluţi kao izgovor da se odlaţe privatizacija preostalih drţavnih medija kod kojih takav 

poseban zakonski osnov nije neophodan. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Kraj 2011. godine na medijskoj sceni u Srbiji obeleţilo je intenziviranje pretnji usmerenih, pre 

svega, na lokalne medije i njihove novinare, sve gori radno-pravni poloţaj zaposlenih, koji, usled 

netransparentne vlasničke strukture ili gubljenja interesa vlasnika za dalje poslovanje u 

medijskom sektoru u Srbiji, ne znaju ili nemaju kome da se obrate, kako bi naplatili svoje zarade i 

ostvarili elementarna prava, čak i na nacionalnim televizijama. Istovremeno, nepotvrĎene 

informacije, kao one u slučaju kupovine udela VAC medijske grupe u više srpskih medija od 

strane jednog domaćeg lista, uz navodnu finansijsku i političku podršku „drţavnog vrha“, daju 

razlog za zabrinutost da vlast nije spremna da se istinski povuče iz medijskog vlasništva, niti da se 

odrekne uticaja koji vrši na medije, pri čemu bi ostvarivanje takvog uticaja finansirala 



22 

 

netransparentnim trošenjem javnih sredstava. Nespremnost vlasti da razume medijske potrebe, 

pokazalo je i usvajanje kontroverznog Zakona o kinematografiji. Samo nekoliko meseci nakon 

usvajanja Medijske strategije, kojom se Vlada obavezala da će otkloniti protivrečnosti u 

zakonodavstvu koje uzrokuju ozbiljne poremećaje u funkcionisanju sistema javnog informisanja, 

Vlada je ponovo predloţila, a Skupština usvojila, još jedan zakon koji je u direktnoj suprotnosti sa 

sistemskim medijskim propisima. Samo nekoliko meseci nakon što je u Strategiji prepoznata 

duţnost uspostavljanja regulatornog okvira kojim se garantuje nezavisan, javan, efikasan i 

odgovoran rad nezavisnog regulatornog tela iz oblasti radiodifuzije, ista Vlada koja je takvu 

duţnost i obavezu prepoznala, predlaţe usvajanje propisa kojim se udara na finansijske osnove 

takve nezavisnosti i efikasnosti. Čak i u onim oblastima u kojima se uočava napredak, kao što 

svakako jeste slučaj sa Strategijom i Pravilnikom o digitalizaciji, razlozi za zabrinutost ne 

nedostaju. Potencijalni sukob koji bi mogao izbiti izmeĎu Ministarstva kulture, informisanja i 

informacionog društva i regulatorne agencije za elektronske komunikacije, oko toga ko planira 

spektar i po kojim kriterijumima, ukoliko ne bude bio rešen i izglaĎen, preti da ugrozi proces 

digitalizacije, u kojem se napokon krenulo s mrtve tačke.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


